O Chorro Canyon: un lugar nunca pisado (Baixa California)

Pin
Send

Durante moitos anos tiven a sorte de poder explorar e percorrer moitos lugares que nunca foi visitado polo home.

Estes xacementos foron sempre cavidades subterráneas e abismos que, debido ao seu illamento e ao grao de dificultade para alcanzalos, permaneceran intactos; pero un día pregunteime se habería algún lugar virxe no noso país que non estivese baixo terra e que fose espectacular. Axiña me chegou a resposta.

Hai algúns anos, lendo o libro de Fernando Jordán El Otro México, que trata de Baixa California, atopei a seguinte afirmación: “... verticalmente, nun corte que non ten inclinación, o regato das Garzas dá un salto espantoso e forma un impoñente fervenza pola súa altura. Son exactamente 900 m ”.

Dende que lin esta nota estou preocupado pola identidade real da devandita fervenza. Non había dúbida de que pouca xente sabía dela, xa que ninguén sabía dicirme nada e nos libros só atopei a referencia a Jordan.

Cando Carlos Rangel e eu fixemos a andaina de Baixa California en 1989 (ver México Desconocido, núm. 159, 160 e 161), un dos obxectivos que nos propuxemos foi localizar esta fervenza. A principios de maio dese ano chegamos ao punto onde estaba Jordán hai 40 anos e atopamos un impoñente muro de granito que calculamos que subiría verticalmente 1 km. Un regato baixou dun paso formando tres fervenzas duns 10 m e entón o paso xiraría cara á esquerda e cara arriba a un ritmo vertixinoso e perdeuse. Para poder seguilo, tiñas que ser un excelente escalador e tamén ter moitos equipos, e como non o levabamos nese momento, renunciamos a subir. De cara á parede, a maior parte do paso polo que baixa o regato non era visible, xa que discorre paralelo á fronte rochosa; só moi alto 600, 700 ou máis metros era outra fervenza que dificilmente se distinguía. Jordán seguramente viu a fervenza de arriba e de abaixo e tampouco puido mirar ao descuberto, polo que asumiu que habería unha gran fervenza de 900 m. Os gandeiros da zona chaman a esta zona aberta o "Canón do Chorro", e nesa ocasión chegamos a unha fermosa piscina onde cae a última fervenza.

A PRIMEIRA ENTRADA

En abril de 1990 decidín continuar explorando o sitio para descubrir exactamente o que había dentro do canón do Chorro. Naquela ocasión organizei unha expedición pola parte alta do canón, na que participaron Lorenzo Moreno, Sergio Murillo, Esteban Luviano, Dora Valenzuela, Esperanza Anzar e un servidor.

Deixamos Ensenada e ascendemos á serra de San Pedro Mártir polo camiño de terra que vai ao observatorio astronómico da UNAM. Deixamos o vehículo nun lugar coñecido como La Tasajera e neste mesmo lugar acampamos. Ás nove da mañá do día seguinte comezamos a camiñar cara á fonte do regato do Chorro por un fermoso val chamado La Grulla, que está rodeado de piñeiros e que non dá a sensación de estar en Baixa California. Aquí o regueiro de Chorro nace de varias fontes, que seguimos ás veces rodeando a densa vexetación e ás veces saltando entre as pedras. Pola noite acampamos nun lugar que chamamos "Piedra Tinaco" e, aínda que o paseo foi intenso, disfrutamos moito da paisaxe e da abundante vista da flora e da fauna.

Ao día seguinte continuamos a andaina. Ao pouco tempo, o regueiro deixou o ritmo monótono que tiña na Grúa e comezou a amosar os seus primeiros rápidos e fervenzas, o que nos obrigou a dar algúns desvíos entre os outeiros circundantes, que foron agotadores debido aos densos rameríos e ao forte sol. Ás tres da tarde unha fervenza duns 15 m obrigounos a dar un rodeo durante aproximadamente unha hora. Era case escuro cando acampamos á beira do regato, pero aínda tivemos tempo para coller unhas troitas para cear.

O terceiro día de sendeirismo comezamos a actividade ás 8:30 da mañá e, ao cabo dun tempo, chegamos a unha zona onde os rápidos e pequenas fervenzas seguen unha tras outra e forman fermosas piscinas onde paramos a nadar. A partir deste punto, o regato comezou a desfacerse e os piñeiros case desapareceron para dar paso aos ameneiros, chopos e carballos. Nalgunhas partes había grandes bloques de granito entre os que se perdeu a auga, formando algúns pasos subterráneos e fervenzas. Eran as 11 horas cando chegamos antes dunha fervenza de 6 m que non puidemos dar a volta nin sequera por encima dos outeiros, xa que aquí o regato está completamente destripado e comeza o seu vertixinoso descenso. Como non levamos cable nin equipo ao rappel, aquí chegamos. Neste punto chamámoslle a "Cabeza da Aguia" debido a unha xigantesca rocha que destacaba ao lonxe e que parecía ter esa forma.

Durante o regreso aproveitamos para explorar algúns regatos laterais ao canón do Chorro, comprobar varias covas e visitar outros vales próximos á Grulla, como o chamado La Encantada, que é unha verdadeira marabilla.

O VOO

En xaneiro de 1991, o meu amigo Pedro Valencia e eu sobrevoamos a serra de San Pedro Mártir. Interesábame observar o canón do Chorro dende o aire antes de comezar as exploracións do seu interior. Voamos case toda a cordilleira e puiden fotografar o canón e decatarme de que é esencialmente vertical. Máis tarde puiden obter unha serie de fotografías aéreas que fixeran algúns científicos de Ensenada e puiden debuxar un mapa provisional do lugar. A estas alturas xa non tiña dúbida de que ninguén entrara nunca no canón do Chorro. Coa análise das fotos aéreas e do voo que fixen, decateime de que no que avanzamos é onde comeza a parte vertical; de alí o regato descende case 1 km en menos de 1 km horizontalmente, ata o punto onde Rangel e eu chegamos en 1989, é dicir, a base da serra.

A SEGUNDA ENTRADA

En abril de 1991 Jesús Ibarra, Esperanza Anzar, Luis Guzmán, Esteban Luviano Renato Mascorro e eu volvemos ás montañas para seguir explorando o Canón. Tiñamos moitos equipos e estabamos bastante cargados xa que a nosa intención era estar máis ou menos 10 días na zona. Trouxemos un altímetro e medimos as altitudes dos lugares clave por onde pasamos. O val da Grulla está a 2.073 metros sobre o nivel do mar e a Piedra do Tinaco a 1.966 metros sobre o nivel do mar.

O terceiro día cedo chegamos a Cabeza do Águila (a 1.524 metros sobre o nivel do mar) onde montamos un campamento base e dividímonos en dous grupos para avanzar. Un dos grupos abriría a ruta e o outro faríao "cherpa", é dicir, levarían comida, sacos de durmir e algún equipo.

Unha vez instalado o campamento, dividímonos e seguimos explorando. Armado o equipo na fervenza que quedara pendente o ano pasado; ten un desnivel de 6 m. A poucos metros de alí, atopamos un gran grupo de enormes bloques de granito, produto dun colapso milenario, que bloquean o regueiro e fan que a auga se filtra entre os ocos da rocha e no seu interior forma fervenzas e pozas que, aínda que pequenos, son de gran beleza. Máis tarde subimos un gran bloque á dereita e preparámonos para baixar un segundo tiro duns 15 m de caída que rematou xusto onde a auga do regato sae con moita forza do seu percorrido subterráneo.

Continuamos o noso avance e pouco despois chegamos a unha fervenza moito maior que todas as que viamos ata entón (30 m), onde a auga cae completamente ao desfiladeiro e descende en catro saltos ata unha gran piscina. Como non había forma de evitalo e non era posible rappelar directamente sobre el debido á gran forza que levaba a auga, decidimos subir por unha das paredes ata chegar a un punto no que poderiamos descender sen risco. Non obstante, xa era tarde, así que decidimos acampar e deixar a baixada para o día seguinte. A esta fervenza chamámola "Catro Cortinas" pola súa forma.

Ao día seguinte, Luis Guzmán e eu baixamos pola parede dereita do canón, abrindo unha ruta que nos permitiu evitar facilmente a fervenza. Desde abaixo o salto parecía impoñente e formaba unha gran piscina. É un lugar moi fermoso e espectacular que destaca nas áridas paisaxes de Baixa California.

Seguimos descendendo e máis tarde chegamos a outra fervenza na que foi necesario instalar outro cable duns 15 m. A esta parte chamámoslle "Colapso II", xa que tamén é produto dun antigo colapso e as pedras bloquean o canón facendo que a auga do regato suba e desapareza varias veces entre as lagoas. Debaixo hai unha enorme e fermosa piscina que chamamos "Cascada de Adán" porque Chuy Ibarra espiuse e tomou un saboroso baño.

Despois de descansar e extasiarnos con este remoto sitio, seguimos descendendo entre bloques rochosos, pozas, rápidos e breves fervenzas. Pouco despois comezamos a camiñar por unha especie de repisa e o regato comezou a quedar abaixo, así que tivemos que atopar un lugar para descender e atopámolo a través dunha fermosa parede cun desnivel duns 25 m. Debaixo deste fuste, o regato deslízase suavemente sobre unha lousa de granito de fermosas e suaves formas. A este lugar chamámoslle "El Lavadero", porque pensamos que era unha idea lavar a roupa tallándoa na pedra. Despois do Lavadero, atopamos un pequeno desnivel de 5 m, que en realidade era un pasamáns para evitar un paso difícil con maior seguridade. Debaixo diso acampamos nunha zona de area agradable.

Ao día seguinte levantámonos ás 6:30 a.m. e continuamos o descenso. A pouca distancia atopamos outro pequeno fuste duns 4 m e baixámolo rapidamente. Máis tarde chegamos a unha fermosa fervenza duns 12 ou 15 m de altura que caeu nunha fermosa piscina. Tentamos descender polo lado esquerdo, pero ese tiro levou directamente á piscina, que parecía profunda, polo que buscamos outra opción. No lado dereito atopamos outro disparo, que dividimos en dúas partes para evitar chegar á auga. A primeira parte é de 10 m de caída ata unha cómoda repisa e a segunda está a 15 m dunha das beiras da piscina. A fervenza ten unha gran pedra no medio que divide a auga en dúas caídas e por iso chamámola "Fervenza xemelga".

Inmediatamente despois da piscina Twin House, comeza outra fervenza, que estimamos que tiña un desnivel de 50 m. Como non puidemos descender directamente sobre ela, tivemos que facer varios cruzamentos e subidas para evitalo. Non obstante, o cable esgotouse e o noso progreso foi interrompido. Vimos que baixo esta última fervenza había polo menos outras dúas, tamén grandes, e xa moi por debaixo do canón xiraba no seu vertixinoso descenso e, aínda que xa non podiamos ver máis alá, notamos que era totalmente vertical.

Estivemos moi contentos co resultado desta exploración e incluso antes de comezar a volta comezamos a organizar a seguinte entrada. Regresamos lentamente collendo o cable e o equipo e, como planeamos volver pronto, deixámolo escondido en varias covas do camiño.

A TERCEIRA ENTRADA

No mes de outubro seguinte xa estabamos de volta: eramos Pablo Medina, Angélica de León, José Luis Soto, Renato Mascorro, Esteban Luviano, Jesús Ibarra e quen escribe isto. Ademais do equipo que xa deixabamos, levamos 200 m máis de cable e comida durante uns 15 días. As nosas mochilas cargáronse ata a parte superior e a desvantaxe desta zona accidentada e inaccesible é que non ten opción de usar burros ou mulas.

Tardamos aproximadamente cinco días en chegar ao último punto de avance na exploración anterior e, a diferenza da última vez que deixabamos os cables, agora estabamos a collelos, é dicir, xa non tiñamos a posibilidade de volver polo camiño que viñemos. Non obstante, confiamos en completar a viaxe, xa que calculamos que na exploración anterior completaramos o 80% da viaxe. Ademais, tiñamos 600 m de cable, o que nos permitiu dividirnos en tres grupos e ter maior autonomía.

Na mañá do 24 de outubro, estabamos xusto enriba da fervenza que non puidemos descender a vez anterior. A baixada deste disparo presentou varios problemas, xa que a caída rolda os 60 m e non descende verticalmente sobre a rampla, pero como a auga era moita e baixaba con forza era perigoso intentar baixar alí e optamos por atopar unha ruta máis segura . A 15 m da baixada, fixemos unha pequena subida á parede para desviar o cable da fervenza e volver a ancoralo sobre unha fenda. 10 m máis abaixo chegamos a unha repisa onde a vexetación era tan densa que dificultou as manobras. Ata esa parte baixaramos uns 30 m e máis tarde, dunha gran rocha, baixamos 5 m máis e subimos ata un enorme paso rochoso desde onde puidemos ver, aínda algo distante e moi abaixo, a unión do regato Chorro co rego de San Antonio. , é dicir, o final do canón. Ao final deste outono, ao que chamamos "del Fauno", hai unha fermosa piscina e a uns 8 m antes de alcanzala, a auga pasa por debaixo dun gran bloque rochoso dando a impresión de que o regato emerxe do rocha.

Despois da "Cascada do Fauno", atopamos unha pequena pero fermosa zona de rápidos que bautizamos como "Lavadero II", e logo unha pequena fervenza, cun desnivel duns 6 m. Inmediatamente saíron algúns rápidos e deles liberouse unha enorme fervenza, que non puidemos ver ben ese día porque xa era tarde, pero calculamos que superaría os 5o m de caída libre. Bautizamos esta como a "Fervenza das Estrelas" porque ata ese momento era a máis fermosa de todas as que viramos.

O 25 de outubro decidimos descansar, levantamos ata as 11 da mañá e fomos ver a caída. Con boa luz podemos ver que a "Cascada Estrella" pode ter unha caída de 60 m. Pola tarde dese día comezamos as manobras de descenso ao longo dunha parede vertical. Poñemos un cable que dividimos un par de veces ata que quedou a metade da parede. A partir de aí seguimos armando con outro cable, con todo, non calculamos ben a lonxitude e quedou suspendido a un par de metros do fondo, así que Pablo baixou ata onde estaba e deume un cable máis longo, co que poderíamos completar o declive. A parede da "Fervenza das Estrelas" está cuberta en gran parte por unha xigantesca vide que mellora a súa beleza. A fervenza cae nunha piscina moi fermosa duns 25 m de diámetro, da que xorde outra fervenza duns 10 m de caída libre, pero como nos gustou tanto a "Fervenza das Estrelas" coa súa piscina, decidimos quedarnos alí o resto do día. Aquí hai pouco espazo para acampar. Non obstante, atopamos unha lousa de pedra cómoda e recollemos leña da madeira seca que lava a corrente que se eleva e queda atrapada nas cornixas de pedras e árbores. O solpor foi marabilloso, o ceo amosaba tons laranxa-rosa-violeta e debuxounos as siluetas e os perfís dos outeiros do horizonte. Ao comezo da noite as estrelas aparecían plenas e podiamos distinguir perfectamente a vía láctea. Sentinme coma un gran barco que viaxaba polo universo.

O día 26 madrugamos e baixamos rapidamente o mencionado borrador que non presentaba grandes problemas. Debaixo desta baixada tiñamos dúas posibilidades de descenso: á esquerda era máis curto, pero entrariamos nunha parte onde o canón se volvía moi estreito e profundo, e tiña medo de que chegásemos directamente a unha serie de fervenzas e pozas, o que podería dificultar a declive. No lado dereito, os tiros foron máis longos, pero evitaríanse as quinielas, aínda que non sabiamos exactamente que outros problemas poderían presentarnos. Optamos por este último.

Baixando este outono dirixímonos ao lado dereito do regato e nun enorme e perigoso balcón fixemos o seguinte tiro que tería uns 25 m de caída e levaría a outra repisa. Dende aquí xa puidemos ver o final do canón moi preto, case debaixo de nós. Na cornixa deste disparo había moita vexetación que nos dificultaba as manobras e o seguinte tivemos que abrirnos camiño entre densas vides.

O último tiro parecía longo. Para baixalo tivemos que empregar os tres cables que nos quedaban e case non nos chegaron. A primeira parte do descenso foi ata unha pequena repisa onde colocamos outro cable que nos deixou nunha repisa máis ancha, pero totalmente cuberta de vexetación; nin máis nin menos que unha pequena selva o que nos dificultou a configuración da última parte do disparo. Unha vez que metemos o último cable, chegou ao final do eixe, no medio da última poza do canón; era onde chegabamos Carlos Rangel e eu en 1989. Finalizamos o cruce do canón do Chorro, o enigma da fervenza de 900 m xa fora resolto. Non houbo esa fervenza (estimamos que descende máis ou menos 724), pero si un dos escenarios máis espectaculares e inaccesibles de Baixa California. E tivemos a sorte de ser os primeiros en exploralo.

Fonte: México descoñecido no 215 / xaneiro de 1995

Pin
Send

Vídeo: Desde La Sierra De Mulege (Maio 2024).